?>
دوربين مداربسته / مقالات دوربين مداربسته و صنعت حفاظت تصويري | ||
|
متاسفانه برخي مديران در برابر تشكر و قدرداني از عملكرد زيردستان خود مقاومت مي كنند و نظرشان اين است كه اين كار باعث جسور شدن يا احساس بي نيازي افراد براي كار بيشتر مي شود و اگر مجبور به انجام اين كار شوند آن را با بي ميلي انجام مي دهند در حالي كه تشويق كاركنان و ترغيب آنها به تداوم عملكرد درخشان، هنري است كه هر مديري بايد از آن برخوردار باشد.
شايد براي بعضي از شما كمي سخت باشد كه بهترين راه براي تشويق و تداوم عملكرد ديگران را پيدا كنيد. در اينجا 10 توصيه در مورد چگونگي و چرايي تشويق و تداوم عملكرد مطلوب و عالي توسط مديران ذكر مي شود. 1- علاوه بر نتايج درخشان به عملكرد هاي درخشان افرادتان نيز توجه كنيد خيلي از مديران فقط به نتايج و دستاوردهاي نهايي كار توجه دارند و به فعاليت هاي در جريان و در حال انجام توجه چنداني ندارند در نتيجه فاكتور مهم تشويق كاركنان در حين انجام يك پروژه را فراموش مي كنند در حالي كه اين نوع تشويق ها تاثير مثبت بسزايي در پيشبرد هر چه بهتر و سريع تر كارها دارد. براي اين كار كافي است از كاركنانتان بپرسيد كه چه مي كنند و كار در چه مرحله اي است و پس از آن بايد تشويق شان كنيد. 2- در حضور ديگران افرادتان را تشويق كنيد اگر مي خواهيد نهايت لذت و شادي را در چشمان فردي كه مي خواهيد از او تشويق به عمل آوريد ببينيد او را در مقابل همه همكارانش مورد تقدير قرار دهيد. در جريان مراسم قدرداني هم به هيچ وجه از گفتن جملات زيبا و دلگرم كننده كوتاهي نكنيد و تا آنجا كه مي توانيد با آب و تاب درباره موفقيت هاي او سخن بگوييد. 3- ايميل هاي تشويقي براي كاركنانتان بفرستيد باب ديروز يك روز كاري سخت و پرچالش را پشت سر گذاشته بود و امروز صبح كه كامپيوترش را روشن كرد متوجه شد ايميلي از طرف مديريت شركت برايش ارسال شده است. او با ترس و لرز آن ايميل را باز كرد و لحظاتي بعد تمام استرس هايش برطرف شد چرا كه در آن ايميل از او به خاطر عملكردش قدرداني شده بود. آري، يك ايميل تشويق و قدرداني از كاركنان مي تواند هم آنها را از استرس و نگراني هاي كاري شان رها كند و هم نسبت به آينده اميدوارشان سازد و به آنها نشان دهد كه شما به آنها توجه داريد. 4- اول مطمئن شويد بعد تشويق كنيد هيچ چيز بدتر از اين نيست كه كساني از ميان همكارانتان به خاطر كاري كه انجام نداده اند و نقشي در تحقق يك موفقيت نداشته اند، مورد تشويق قرار گيرند. اين كار باعث بي انگيزگي سايرين مي شود و عملكرد هاي مطلوب و نامطلوب را يكسان جلوه مي دهد. بنابراين قبل از اينكه براي تشويق افرادتان اقدام كنيد از شايسته بودن آنها اطمينان حاصل كنيد و پس از آن با جان و دل آنها را مورد تشويق قرار دهيد. 5- براي تشويق افراد موفق خسيس نباشيد 6- كارمندانتان را شرطي نكنيد اين درست است كه افرادتان دوست دارند مورد تشويق و قدرداني قرار بگيرند اما قرار نيست براي انجام كارهاي پيش پا افتاده اي كه جزو الزامات كار هستند (مثل سر موقع در محل كار حضور پيدا كردن) آنها را تشويق كنيد چرا كه با اين كار آنها را شرطي كرده ايد و در نتيجه آنها در قبال انجام تمام وظايف محوله شان از شما توقع تشويق كردن دارند. بنابراين مكانيزم هاي تشويقي تان را با سيستم هاي كنترلي و نظارتي تركيب كنيد. 7- عملكرد درخشان و بي نقص را براي افرادتان تعريف كنيد تعريف دقيق و روشن مصاديق كار بي نقص و عالي براي كاركنان داراي دو مزيت است: يكي اينكه احساس مطلوب و مثبتي را در افرادي كه تشويق شده اند به وجود مي آورد و به آنها ثابت مي كند كه كارشان را به درستي انجام داده اند و از سوي ديگر بقيه افراد را نيز آگاه مي سازد كه چه كيفيتي را بايد در كارهايشان ارائه دهند تا مصداق عملكرد درخشان باشد. در واقع بسياري از كاركنان سازمان ها به اين دليل عملكرد درخشاني ندارند كه از ايده آل ها و عملكرد مطلوب اطلاع ندارند و در نتيجه تلاش هاي آنها هر چقدر هم گسترده باشد به بيراهه خواهد رفت و قدر اين تلاش ها هم دانسته نخواهد شد. 8- عملكرد هاي درخشان را با ارتقاي شغلي و واگذاري پروژه هاي بزرگ تر تشويق كنيد هنگامي كه افرادتان يك پروژه را با موفقيت كامل انجام مي دهند در واقع توانايي هايشان را به اثبات رسانده اند پس مجبور كردن آنها به انجام تكراري همان كار يك نوع درجا زدن و ايستايي براي آن افراد محسوب مي شود. پس ضمن ارتقا دادن مقام و موقعيت شغلي اين افراد، آنها را در پروژه هاي بزرگ تري به كار گيريد و توانايي هاي آنها را به چالش بكشيد. 9- از اعضاي تيمتان بخواهيد به هم مشاوره فكري دهند هر فردي داراي يك سري نقاط قوت و ضعف است كه با هم پوشاني و تكميل كردن و تكميل شدن در قالب تيم هاي كاري به بهبود كلي كارها منتهي مي شود. پس براي تشويق اعضاي تيمتان به درس دادن به هم و درس گرفتن از هم شما بايد محيطي را به وجود بياوريد كه در آن نقاط قوت و ضعف فردي افراد هويدا شود سپس فرصت هاي يادگيري و ياددهي در اختيار افراد قرار گيرد. اين كار به ارتقاي كميت و كيفيت روابط بين اعضاي تيم كمك شاياني خواهد كرد. 10- به كارها و موفقيت هاي بزرگ ساير بخش هاي سازمان هم توجه كنيد اينكه عملكرد مطلوب شما از سوي مديران ساير بخش هاي سازمان نيز مورد توجه و تمجيد قرار گيرد بسيار هيجان آور و ارزشمند است. تمام بخش هاي يك سازمان يا شركت به هم پيوسته و وابسته هستند و موفقيت ها و نيروهاي زبده هر كدام از آنها مي تواند در خدمت ساير بخش ها باشد. پس كاركنان ساير بخش ها را نيز تشويق كنيد شايد روزي به بخش شما منتقل شوند.
امتیاز:
بازدید:
[ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۶:۴۱ ] [ كامبيز ]
|
|
[قالب وبلاگ : لیمو بلاگ] [Weblog Themes By : limoblog.ir] |